Szkolenie w tym zakresie ma za zadanie teoretyczne przygotowanie osób kierujących ewakuacją do przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych.
KONSPEKT SZKOLENIE DOSKONALĄCE z zakresu procedur postępowania na wypadek ogłoszenia ewakuacji TEMAT SZKOLENIA: Doskonalenie procedur związanych z postępowaniem na wypadek ogłoszenia ewakuacji szkoły. CEL SZKOLENIA Teoretyczne przygotowanie osób kierujących ewakuacją do przeprowadzenia ćwiczeń praktycznych METODA SZKOLENIOWA: wykład + dyskusja POMOCE DYDAKTYCZNE:
- rzutnik pisma
- foliogramy ze schematami
ZAGADNIENIA SZKOLENIOWE:
- Procedura alarmowania i powiadamiania na wypadek wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń (pożar, katastrofa budowlana, atak terrorystyczny itp.).
- Obowiązki osób funkcyjnych w przypadku wystąpienia zagrożeń.
- Obowiązki uczniów w przypadku ogłoszenia nakazu ewakuacji.
- Praktyczna realizacja procesu alarmowania, powiadamiania i kierowania ewakuacją
- Procedury postępowania w przypadkach szczególnych.
TREŚCI SZKOLENIOWE:
- Procedura alarmowania i powiadamiania na wypadek wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń (pożar, katastrofa budowlana, atak terrorystyczny itp.).
Ewakuacja doraźna polega na natychmiastowym przemieszczeniu osób z rejonów, w których nastąpiło nieprzewidziane, bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia w konsekwencji katastrofy, awarii, pożaru lub innych zdarzeń (w tym zagrożenia terrorystyczne). Ewakuacją szkoły kieruje Dyrektor (jego zastępca lub osoba wyznaczona) wraz z gronem pedagogicznym i pracownikami szkoły, utrzymując ciągłe współdziałanie z Miejskim Wydziałem Zarządzania Kryzysowego. W przypadku ogłoszenia ewakuacji uczniowie i pracownicy szkoły wyprowadzani są wyjściami ewakuacyjnymi na boisko szkolne, w jego wschodnią część, wzdłuż ogrodzenia sąsiadującego z ul. Obwodową. W przypadku złych warunków atmosferycznych uczniowie ewakuowani są do budynku Szkoły Podstawowej nr 10 na ul. Kochanowskiego.
- Obowiązki osób kierujących ewakuacją:
- Dyrektor (jego zastępca lub osoba upoważniona)
- podejmuje decyzję o ogłoszeniu alarmu ewakuacyjnego nadzoruje przebieg ewakuacji
- przekazuje przybyłemu na miejsce dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej informację, czy wszystkie osoby opuściły pomieszczenia kompleksu szkolnego
- przekazuje informację o wyłączeniu głównego zasilania elektrycznego, (w przypadku nie wyłączenia zasilania przekazuje informacje o usytuowaniu głównego wyłącznika)
- przekazuje informację o źródle zagrożenia i jego rodzaju
- Kierownik administracyjny, woźny, konserwator (dyżurny elektryk, pracownik obsługi technicznej)
- Kierownik administracyjny ściśle wykonuje polecenia Dyrektora – kierującego ewakuacją, w tym:
- ogłasza alarm (5-krotny przerywany dźwięk dzwonka, 3 sekundy przerwy)
- powiadamia ustnie lub telefonicznie woźnego oraz pracownika obsługi technicznej o ogłoszeniu ewakuacji
- Woźny otwiera wszystkie drzwi ewakuacyjne oraz zapewnia drożność drogi pożarowej i składa meldunek o wykonaniu obowiązków kierującemu ewakuacją
- Pracownik obsługi technicznej wyłącza główne zasilanie elektryczne obiektu i składa meldunek o wykonaniu obowiązków kierującemu ewakuacją
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w poszczególnych klasach:
- wydają polecenia uczniom o zabraniu rzeczy osobistych, zamknięciu okien i ustawieniu się w kierunku wyjścia z klasy,
- przeliczają uczniów, wyprowadzają ich na korytarz i kierują się do wyjścia ewakuacyjnego zgodnie ze schematem dróg ewakuacyjnych,
- po wyprowadzeniu uczniów na zewnątrz dokonują ponownego przeliczenia i składają meldunek osobie kierującej ewakuacją.
- Obowiązki uczniów w przypadku ogłoszenia nakazu ewakuacji
Każdy uczeń przebywający w klasie na zajęciach lekcyjnych, po usłyszeniu alarmu ewakuacyjnego powinien bezwzględnie dostosować się do poleceń nauczyciela, w tym:
- spakować wszystkie rzeczy osobiste,
- zamknąć na polecenie nauczyciela wszystkie okna,
- ustawić się w sposób uporządkowany (dwuszereg) w kierunku wyjścia z klasy,
- na komendę nauczyciela, bez paniki, żwawym krokiem w sposób uporządkowany, udać się do wyjścia ewakuacyjnego,
- niezwłocznie meldować nauczycielowi o przypadkach szczególnych, np.:
- przekazać znane informacje o uczniach przebywających poza klasą (np. w toalecie),
- zgłaszać natychmiastowo przypadki zasłabnięcia, omdlenia itp.
- Praktyczna realizacja procesu alarmowania, powiadamiania i kierowania ewakuacją
Czas w minutach |
Działania |
G-00 |
- wystąpienie zdarzenia wg założenia
|
do G + 01 |
- został powiadomiony o zdarzeniu nauczyciel lub inny pracownik szkoły
|
do G + 02 |
- został powiadomiony Dyrektor szkoły
|
do G + 04 |
- Dyrektor szkoły przeprowadza ocenę i analizę zagrożenia i PODEJMUJE DECYZJĘ o nakazie ewakuacji ludzi
|
od G + 04 do G + 05 |
- Dyrektor powiadamia straż pożarną
|
od G + 04 do G + 05 |
- Sekretariat realizuje swoje zadania zgodnie z procedurą: o ogłasza alarm (dzwonek) o powiadamia dyżurnego elektryka o powiadamia woźnego
|
Od G + 05 do G + 10 |
- Dyżurny elektryk wyłącza główne zasilane elektryczne
|
Od G + 05 do G + 10 |
- Woźny otwiera wszystkie wyjścia z budynku szkoły
|
Od G + 05 do G + 10 |
- Nauczyciele wyprowadzają uczniów z budynku
|
Do G + 11 |
- Dyrektor szkoły przyjmuje meldunki od nauczycieli o ilości osób ewakuowanych, o wyłączeniu głównego zasilania elektrycznego
|
Do G + 15 |
- Dyrektor szkoły (lub osoba przez niego wyznaczona) składa meldunek dowódcy przybyłej straży pożarnej i przekazuje kierownictwo dalszą akcją ratowniczą.
|
Od G + 15 do G + 30 |
- Omówienie przebiegu ćwiczenia i powrót uczniów i nauczycieli do zajęć lekcyjnych.
|
O czym należy pamiętać po ogłoszeniu nakazu ewakuacji?
- sprawdzić czy zamknięte zostały wszystkie okna,
- wyłączyć wszystkie maszyny i urządzenia (np. komputery, rzutniki, projektory, radia itp.),
- przeliczyć wszystkich uczniów przed opuszczeniem klasy i ponownie po opuszczeniu budynku, o wszelkich różnicach należy powiadomić kierującego ewakuacją,
- należy wszelkimi możliwymi środkami przeciwdziałać objawom paniki,
- należy bezwzględnie podporządkować się poleceniom dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej, który z urzędu przejmuje dowodzenie,
- Procedury postępowania w przypadkach szczególnych
Przez przypadki szczególne rozumiemy sytuację, gdy nie wszystkie działania zostaną przeprowadzone w sposób zaplanowany oraz gdy wynikną dodatkowe, nieprzewidziane komplikacje.
Przykłady:
- W trakcie ewakuacji jedna z osób zasłabła i niezauważona przez pozostałych uczniów pozostała w budynku. Brak ucznia został dostrzeżony w trakcie ponownego przeliczania na boisku szkolnym.
DZIAŁANIE: Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej z podaniem prawdopodobnej lokalizacji poszkodowanego. Postawienie w stan gotowości pielęgniarki z gabinetu doraźnej pierwszej pomocy lub (w przypadku konieczności) wezwanie pogotowia ratunkowego
- Uzyskano informację o uczniu (uczniach) przebywających w budynku (np. w toalecie)
DZIAŁANIE: Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej z podaniem prawdopodobnego miejsca przebywania ucznia (uczniów).
- Wystąpiła niemożność skontaktowania się z pracownikiem obsługi technicznej – główne zasilanie elektryczne nie zostało wyłączone.
DZIAŁANIE: Zgłoszenie faktu dowódcy akcji ratowniczo-gaśniczej z podaniem dokładnej lokalizacji głównego wyłącznika elektrycznego (tablica rozdzielcza nr 12 przy wyjściu od strony ul. Zacisznej)
- Nastąpiło odcięcie dróg ewakuacyjnych z powodu znacznego zadymienia korytarza.
DZIAŁANIE: Pozostać w sali lekcyjnej zamykając drzwi i okna i oczekiwać na przybycie pomocy. W sposób widoczny i wyraźny sygnalizować o miejscu swojego pobytu. Zachować spokój, unikać paniki
- Podsumowanie szkolenia – dyskusja
Opracowanie: Agnieszka Jaros Publiczne Gimnazjum nr 3 w Tarnowskich Górach |